15.06.2020
TEMAT TYGODNIA: KOLORY LATA
TEMAT: ŻÓŁTY - 15.06.2020
ZADANIA:
- „Co zmieniło swoje miejsce?” – zabawa dydaktyczna.
R. gromadzi 7 różnych przedmiotów tego samego koloru. Ustawia je po kolei – dzieci mają za zadanie zapamiętać ich ustawienie. Następnie prosi, aby dzieci się odwróciły, a ona zmienia kolejność w ustawieniu. Zadaniem dzieci jest wskazać różnice w ustawieniach.
- O Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu – słuchanie bajki A. Czylok.
Dawno temu, za górami, za lasami była kraina, którą nazywano „Białą Krainą”, nie ze względu na porę roku, gdyż śnieg nie padał tam wcale, tylko dlatego, iż wszystko tam było białe. Biała była trawa, białe niebo i słońce, drzewa w kolorze bieli i kwiaty, a domy miały białe ściany i dachy, a zamek króla białe mury i wrota.
Ludzie w tej krainie byli bardzo smutni, nie chciało im się pracować, uprawiać ziemi, sadzić kwiatów, nie zbierali też białych owoców z białych drzew. Całymi dniami siedzieli w domach, tak, jak król płacząc i oczekując, że kiedyś będzie inaczej.
Pewnego dnia król tej krainy wyczytał w wielkiej, mądrej książce, iż daleko mieszka wspaniały kucharz – czarnoksiężnik Koloruch, który może coś poradzić na troski króla i poddanych. Słynie on ze wspaniałych wypieków. Kucharz ów mieszka w „Kolorowej Krainie”, w której wszystko mieni się różnymi barwami. Wypieki kucharza Kolorucha wyróżniają się smakiem oraz ozdobione są lukrem w kolorach: czerwonym, żółtym, niebieskim, a nawet pomarańczowym, fioletowym, zielonym czy brązowym. Ludzie w tej krainie są bardzo weseli oraz uwielbiają kolorowe wypieki kucharza Kolorucha. Wybrał się więc król na swoim rumaku w daleką, niebezpieczną podróż, aby odszukać Kolorucha. Zabrało mu to wiele czasu i bogactw, ale król wrócił do swego królestwa z podarunkiem od czarnoksiężnika. Były to trzy barwy, które miały przywrócić kolory w krainie: barwa żółta, niebieska i czerwona. Jednak król nie był do końca zadowolony z podarunku, ponieważ Koloruch był osobą bardzo tajemniczą i nie wyjawił królowi, co ma zrobić, aby otrzymać pełną gamę kolorów. Powiedział tylko, iż trzy podarowane barwy mają w sobie czarodziejską moc, a umiejętnie wykorzystane uszczęśliwią ludzi. Jednak klucz do zagadki pozostał tajemnicą, a król musiał nauczyć się cierpliwości.
Wróciwszy do królestwa, król rozlał trzy kolory po całej krainie: żółć pomalowała słońce, gruszki na drzewie, łany rzepaku na polach, słomiane dachy domów; czerwień – pomalowała cegły, jabłka, wiśnie; kolor niebieski wymalował niebo, szyby w oknach i rzeki. Wszystko wyglądało teraz pięknie i kolorowo, jednak wciąż pozostawało dużo bieli, a poddani wkrótce zaczęli znów narzekać i prosić króla, by uczynił ich świat w pełni kolorowym. Król czuł się bezsilny, wpadał raz w rozpacz, raz w złość, aż pewnego dnia zdenerwowany niechcący upuścił pojemnik z niebieską farbą i część koloru wpadła do pojemnika z farbą żółtą. Król ze zdziwieniem zobaczył, że farby mieszając się, stworzyły nowy kolor – zielony. Postanowił więc eksperymentować dalej. Niebieski dołożył do czerwieni i otrzymał fiolet. Żółć pomieszał z czerwienią i otrzymał kolor pomarańczowy. A gdy zmieszał wszystkie barwy, otrzymał brązowy.
Król zrozumiał, że zagadka czarnoksiężnika tkwiła w umiejętnym pomieszaniu barw, które otrzymał na początku i że w zupełności wystarczyły one, aby Kraina Bieli stała się kolorową krainą. Odtąd wszyscy żyli szczęśliwie i nigdy więcej nie byli smutni.
- Rozmowa R. z dziećmi na temat treści opowiadania:
Jak dawno temu wyglądała Biała Kraina?;
Jacy byli ludzie w tej krainie?;
Co postanowił zrobić król?;
Jakie kolory dostał król od czarnoksiężnika?;
Czy te kolory wystarczyły, by pomalować całą krainę?;
Czy czarnoksiężnik podpowiedział królowi, jak wykorzystać kolory?;
W jaki sposób król rozwiązał zagadkę i czego się dowiedział?
-„Podstawowe kolory i ich pochodne” – zabawa dydaktyczna –
zwrócenie uwagi na występujące w bajce trzy kolory (podstawowe), które w prezencie dostał król: czerwony, niebieski, żółty. R. przygotowuje sztalugę oraz białe kartony. Do pojemników wlewa farby: czerwoną, żółtą i niebieską. Dzieci eksperymentują z kolorami przez nakładanie wybranych kolorów na siebie, w celu uzyskania nowej barwy.
BARWY PODSTAWOWE: żółty, czerwony, niebieski
BARWY POCHODNE: pomarańczowy (żółty+ czerwony); zielony (żółty + niebieski); fioletowy (niebieski + czerwony)
- Praca z książką:
- dla 5- latków
Praca z K4., 25 – uzupełnianie brakujących elementów zgodnie z podanym rytmem. Zadanie dodatkowe – wybieranie drogi ptaszka do gniazda tak, by zebrał jak najwięcej gałązek. Przeliczanie gałązek.
- dla dzieci 6-letków
Praca w KP4.29 – klasyfikacja według 3 cech; rozwijanie percepcji wzrokowej i sprawności manualnej.
BRAWO! NA PEWNO ŚWIETNIE SOBIE PORADZILIŚCIE Z ZADANIAMI:)
Zadanie dla chętnych:
-„Żółte jak słońce” – zabawa badawcza. R. przygotowuje ilustracje i obrazki z książek ukazujące słońce w jego różnych fazach (świt, południe, zmierzch). Dzieci uważnie oglądają obrazki. Następnie R. zadaje pytania: Czy słońce rzeczywiście jest żółte?; Jaki kolor ma słońce, gdy pojawia się na horyzoncie?; Jaki kolor ma słońce gdy, chowa się za horyzont?; Jaką funkcję pełni słońce na ziemi?
- Pięta, kciuk – zabawa ruchowa – zapraszam do wspólnej zabawy https://www.youtube.com/watch?v=7O5UEuR2NtM