8.06.2020p
Data: 08.06
Temat: ,,Moje zwierzątko"
1. Czytanie opowiadania J. Raweckiej "Pół marzenia" - treść i praca z tekstem w załączniku;
2. Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4,14 - dla dzieci 6 letnich;
3. Praca plastyczna "Pies" z wykorzystaniem materiałów odpadowych - w załączniku;
4. Zabawy ruchowe "Kulawy piesek"; "Kotki piją mleczko" - w załączniku;
5. Zabawa paluszkowa "Pięć kociątek" - w załączniku;
6. Zabawy słuchowe "Tropimy głoskę z " z wykorzystaniem K4 - dla dzieci 5 letnich;
7. "Kochajmy zwierzęta" - wypowiadanie się dzieci na zadane pytanie - "Co robi, jak zachowuje się ktoś, kto kocha zwierzęta? - zwracamy uwagę na problem bezdomnych zwierząt, schronisk, oraz uświadomienie dzieciom, że zwierzęta to nie zabawki i wymagają naszej ciągłej opieki;
8. Zabawa dydaktyczna "Literki' - nazywanie liter, wyszukiwanie ich w wyrazach, kolorowanie liter, nazywanie obrazków i kolorowanie ich; w załączniku;
1. „ Pół marzenia” – rozmowa na temat treści opowiadania Joanny Raweckiej.
Ninka miała ogromne marzenie. Ogromne i nie do spełnienia. Ilekroć poruszała ten temat z rodzicami, słyszała wiele słów, których do końca nie rozumiała,
ale wiedziała, że oznaczają jedno: nie może mieć psa.
– To jest, córeczko, wielka odpowiedzialność – mówiła mama, a Ninka już
wiedziała, że to słowo wiąże się z kolejną odmową.
Wieczorami Ninka wyobrażała sobie, że bawi się z puchatym szczeniakiem
i głaszcze jego błyszczącą sierść. Ach! Ileżby za to dała!
Pewnego ranka spotkała sąsiadkę, panią Adę, która miała starego kundelka
Czarusia. Co prawda odbiegał od ideału z marzeń Niny, ale uwielbiała, kiedy
wesoło merdając ogonem, podstawiał siwy pyszczek do pieszczot.
– Widzę, że umiesz obchodzić się ze zwierzętami – zagadnęła pani Ada, kiedy dziewczynka delikatnie drapała Czarusia za uchem.
– Bardzo chciałabym mieć pieska – westchnęła Ninka. – Ale moi rodzice nie
chcą się zgodzić.
Pani Ada spojrzała na małą ze zrozumieniem:
– Posiadanie psa to duża odpowiedzialność.
„Znowu to samo” – pomyślała ze smutkiem Ninka.
– Są jednak różne sposoby – dokończyła sąsiadka zagadkowo. – Można mieć
psa „na pół”.
Dziewczynka spojrzała zaciekawiona.
– Chciałabyś mieć ze mną Czarusia „na pół”? – spytała pani Ada.
Ada aż pisnęła ze szczęścia. Spojrzała na pieska: jako w połowie własny
wydawała jej się nawet piękny.
– Podzielimy się odpowiedzialnością. Możesz przychodzić do mnie po szkole,
bawić się z Czarusiem, a jeśli rodzice pozwolą, to nawet wyprowadzać go na
skwerek przed blokiem. Szczerze mówiąc, sprawia mi to już kłopot.
– Ojej! Dziękuję! – wykrzyknęła Nina i pobiegła z nowiną do domu.
– Pół psa? – zapytał tata, nie rozumiejąc dokładnie, o czym w pośpiechu
opowiada mu córka.
– Nie pół psa, tylko pół odpowiedzialności – powiedziała dziewczynka,
czując, że jest to bardzo mądre.
Zadajemy dzieciom pytania:
-O czym marzyła Nina?;
-Dlaczego rodzice nie chcieli się zgodzić na jej prośby?;
- Co oznacza to słowo – odpowiedzialność?;
-Kto pomógł Nince?;
-Jak rozwiązała problem pani Ada?;
-Jak należy opiekować się zwierzętami?;
Jakie znacie zwierzątka domowe, które mają cztery łapy?
2. „Pies” – praca plastyczna z wykorzystaniem materiałów odpadowych.
Dzieci mają do dyspozycji rurki po papierze toaletowym, kolorowe nakrętki o różnej wielkości,
papier makulaturowy, patyczki po lodach lub słomki do napojów, nożyczki, klej.
Dziecko ma dwie rurki. Z jednej odcina kawałek długości ok. 1/3 całości
– jest to głowa psa. Na papierze rysuje i wycina uszy, które dokleja do głowy.
Do tułowia dokleja cztery nogi z patyczków po lodach i ogon – zrolowany kawałek
papieru gazetowego. Następnie mocuje głowę do tułowia i dorysowuje lub dokleja
szczegóły – oczy, nos, obrożę, łatki na tułowiu itp. – według własnego pomysłu.
4. Zabawy ruchowe;
„Kulawy piesek” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania
Dzieci naśladują chód psa z chorą nogą – poruszają się na czworakach, ale jedna z nóg
nie dotyka podłogi. Co jakiś czas „pieski odpoczywają” – dzieci siedzą w klęku
skulnym.
„Kotki piją mleczko” – zabawa na czworakach z elementem zabawy matematycznej;
Wycinamy 9 kół z papieru. ( miseczki kota ) i na każdej misce piszemy inną cyfrę od 1 – 9 ;
„Dziecko-kotek” klęczy obok dowolnej miski – wycięte koła z papieru - nachyla się i naśladuje picie mleka językiem z miski. Na hasło: Kotek na spacer! – chodzi na czworakach między miskami. Na hasło: Kotek pije mleko np. z miseczki nr 6; Dziecko szuka miseczki z daną cyfrą 6 i z tej miseczki naśladuje picie mleka.
Powtarzamy zabawę kilka razy, za każdym razem mówiąc inną cyfrę.
5. „Pięć kociątek” – zabawa paluszkowa - Dzieci naśladują rodzica wg czytanego tekstu; Potrzebny będzie koszyk;
Śpi w koszyku pięć kociątek,
to bajeczki jest początek.
(dzieci do koszyka ułożonego z jednej dłoni wkładają wszystkie palce drugiej
dłoni)
Gdy się kotki obudziły,
to z koszyka wychodziły:
(dzieci poruszają wszystkimi palcami w koszyku)
najpierw rudy, potem szary
(dzieci wysuwają z koszyka najpierw kciuk, a potem palec wskazujący)
potem czarne dwa do pary.
(dzieci wysuwają palec środkowy i serdeczny)
A na końcu wyszedł biały,
dzielny, chociaż bardzo mały.
(dzieci wyjmują mały palec i poruszają nim nad koszykiem)
8.