Środa - 27 maja
27 maja 2020
Temat: "Mama i tata"
1. Czytanie opowiadania L. Fabisińskiej "Kosmici z odkurzacza"
- tekst i praca z tekstem w załączniku;
2. Zabawa dydaktyczna "Domowi pomocnicy"
- w załączniku; dodatkowo wykorzystanie przez dzieci 6 letnie ćwiczeń w KP4.12;
3. Zabawa dydaktyczna "Domowe porządki" - rozwiązywanie zagadek ;
4. Praca z PiL 69 - ćwiczenia w dodawaniu;
5. Praca w Cz 70,71 - dla dzieci 6 letnich - ćwiczenia w czytaniu;
6. Zabawa dydaktyczna "Układanka" - układanie figur geometrycznych - w załączniku;
7. Zabawa słownikowa "Dom" - w załączniku;
„Kosmici z odkurzacza ”
Liliana Fabisińska
Rodzice Paulinki dostali na rocznicę ślub wspaniały prezent: odkurzacz, który sam jeździ po całym pokoju i sam sprząta. Nie trzeba za nim chodzić, nie trzeba nosić niewygodnej rury. Na ten prezent złożyła się cała rodzina.
– Wszyscy wiemy, że macie mnóstwo pracy i mało czasu na sprzątanie – powiedział dziadek uroczyście, wręczając rodzicom wielką paczkę. Paulinka mogłaby godzinami wpatrywać się w jeżdżący po podłodze statek kosmiczny.
UFO – tak nazywała ten odkurzacz, oczywiście tylko w myślach, bo nie chciała, żeby ktoś się z niej śmiał. Wyobrażała sobie, że w środku siedzą niewidzialne ludziki, które sprzątają ich dom swoimi malutkimi, niewidocznymi miotełkami. – Ach, gdybym tak mogła was zobaczyć! – szepnęła kiedyś w stronę odkurzacza. A wtedy on… (mogłaby przysiąc, że tak było) …delikatnie się poruszył i zagrzechotał!
– Chcecie urządzić sobie jakąś zabawę? – powiedziała z nadzieją w głosie. – Tak, żeby nikt was nie zobaczył? Obiecuję, nikomu nie powiem! Możecie bawić się przy mnie!
Ale niewidzialne ludziki nie dały się namówić. Nie wyszły ze swojego statku kosmicznego i nie przywitały się z Paulinką. Ona jednak nie rezygnowała. Próbowała zaskoczyć małych kosmitów z samego rana, próbowała i wieczorem, wbiegając do pokoju na palcach, już po zgaszeniu światła.
Któregoś dnia wróciły z mamą do domu trochę wcześniej niż zwykle. Zastały tatę przy stole. Kiwał się na krześle, czytając instrukcję obsługi.
– Coś się zepsuło? – zdenerwowała się mama.
– Nie, nie – uśmiechnął się niepewnie, jak dziecko przyłapane na gorącym uczynku. – Po prostu… no wiecie… po prostu zupełnie nie rozumiem, jakim cudem ten odkurzacz jeździ i sprząta całkiem sam. Szukam informacji w instrukcji. Ale nic tam nie ma. Zaczynam już podejrzewać, że w środku siedzą jakieś małe niewidzialne ludziki.
Dzieci odpowiadają na pytania rodzica, dotyczące treści opowiadania:
-Co dostali rodzice Paulinki w prezencie?;
- Nad czym zastanawiała się Paulinka?;
- W jaki sposób próbowała sprawdzić, czy w środku są ludziki?;
- Co sprawdzał tata Paulinki?;
-Jakie inne sprzęty pomagają w codziennych pracach domowych?
„Domowi pomocnicy” – zabawa dydaktyczna
Dzieci rozwiązują zagadki dotyczące urządzeń domowych i wskazują je na obrazkach
( poniżej do wycięcia ).
Pod każdym obrazkiem po rozwiązaniu zagadki układamy wyraz do czytania globalnego, czyli dziecko czyta całościowo wyraz - wzrokowo – nazwę sprzętu ( do wycięcia poniżej ).
W każdej kuchni stoi
metalowa skrzynka,
w której się nie psuje
mleko ani szynka. /lodówka/
Dzięki niemu łatwiej
i lepiej się sprząta.
Wciągnie każdy pyłek
z najdalszego kąta. /odkurzacz/
Gdy włożysz do niej
brudne ubranie,
po jakimś czasie
czyste się stanie. /pralka/
Wygląda jak duża
metalowa skrzynia,
sama zmywa sztućce
i brudne naczynia. /zmywarka/
Kiedyś miało duszę,
dziś jest elektryczne.
Dzięki niemu spodnie
mają kanty śliczne. /żelazko/
Gdy się włączy silnik,
ta sprytna maszyna
trawę na trawniku
równiuteńko ścina. /kosiarka/
Zadajemy dzieciom pytania:
Co łączy te wszystkie sprzęty?;
Kto może z nich korzystać?;
Czy te sprzęty ułatwiają nam pracę, czy też nie? – dzieci uzasadniają swoją odpowiedź;
Uświadamiamy dzieciom, że same nie mogą korzystać z urządzeń elektrycznych
i uzasadniamy zakaz.
lodówka odkurzacz kosiarka
pralka zmywarka żelazko
Zabawa dydaktyczna „Układanka”
Wykorzystujemy patyczki matematyczne, lub zapałki po oderwaniu główki.
W woreczku mamy trójkąt, prostokąt i kwadrat.
Dziecko losuje z woreczka figurę, nazywa ją i stara się ułożyć tę figurę z patyczków.
Potem próbuje dokładać patyczki do danej figury w taki sposób, by powstała inna kompozycja,
np. wykorzystując kwadrat można ułożyć dom; trójkąt może być pomocny do ułożenia krasnala itd.
Zabawa słownikowa „Dom”
Dobieranie wyrazów, które kojarzą się ze słowem „dom”.
Mamy przygotowane obrazki pasujące do słowa dom
(np.: mama, tata,pokój, kuchnia, zabawki, kanapa) oraz takie, które nie kojarzą się z domem.
– do wycięcia poniżej;
Mieszamy obrazki.
Dziecko losuje poszczególne obrazki.
Zadaniem dzieci jest wskazanie tych pasujących do wyrazu dom i uzasadnienie swego wyboru.