Wtorek - 12 maja 2020
12 maja 2020
Temat: "Jak powstaje książka?"
1. Czytanie opowiadania Ł. Bernady "Kłótnia książek" - treść w załączniku; rozmowa n/t treści opowiadania i ilustracji w Cz 64-65;
2. Zabawa dydaktyczna "Książki na półkach" z wykorzystaniem KP4. 2 - treść zabawy w załączniku;
3. Zabawy muzyczne przy piosence Warszawska Syrenka" - piosenka z poprzedniego tygodnia - w załączniku;
4. "Plastelinowe czytanki" -zabawa manualna - w załączniku;
5. Praca plastyczna "Moja ulubiona książeczka" - malowanie farbami ilustracji pochodzącej z ulubionej bajki, baśni, opowiadania;
6. Ćwiczenia graficzne - kolorowanie postaci z bajek;
Można też wykorzystać inny materiał do pracy: papier kolorowy, bibuła, wstążki, sznurek, koraliki, kawałki materiału, wełny - wg pomysłu dziecka;
Obszar załączników
Opowiadanie Ł. Bernady „Kłótnia książek”
W sobotę w bibliotece zrobił się szum. To kolorowe książki dla dzieci kłóciły
się między sobą.
– Ja jestem najciekawsza – przechwalała się historia o piratach. – Opowiadam o niesamowitych przygodach!
– Nieprawda! – odpowiedziała inna. – U mnie można przeczytać informacje
o dinozaurach. Dzieci wolą dinozaury niż piratów. – Nie macie racji! – krzyknęła następna. – Najciekawsze są nowe modele aut!
Potem włączyły się też inne książki. Już nikt nikogo nie słuchał. O rozwiązanie poproszono mądrą księgę baśni.
– Zanim odpowiem – rzekła – wykorzystam czar wróżki z bajki i zabiorę was
w podróż po naszym miasteczku. Wypowiedział zaklęcie i okno się uchyliło,
a książki wyfrunęły jak ptaki, machając okładkami. Nastał wieczór i w wielu
oknach paliły się światła. Książki zaglądały do mieszkań. W jednym dzieci czytały historię przygodową. W drugim dziewczynka siedziała nad stronicami o ciastkach i wypiekach. Jeszcze w innym pan trzymał w rękach powieść.
– Tam nie lecimy – oznajmiła księga baśni, wskazując biały domek. – Tam nie
ma książek. Muszą się najpierw o nas dowiedzieć.
Zajrzały do wielu okien i przekonały się, że ludzi interesują bardzo różne
książki. Po powrocie milczały zawstydzone. Nikt nie czytał o piratach, dinozaurach, czy samochodach.
– Czytelnicy lubią różne książki – uspokajała księga baśni. – A to oznacza,
że każda z nas jest ważna.
– Naprawdę?! – zapytały z niedowierzaniem.
– Tak. Tylko dla kogoś innego.
W poniedziałek rano pierwsza zjawiła się pani bibliotekarka. Wkrótce przybyły również dzieci ze szkoły z wychowawczynią. Gdy się zapisywały do biblioteki, jeden z chłopców powiedział:
– Mieszkam niedaleko. My nie mamy książek. Czy mogę wypożyczyć od razu
trzy?
– Oczywiście! A które byś chciał?
– O piratach, o samochodach i… o dinozaurach!
Dzieci odpowiadają na pytania:
Jak nazywa się miejsce, w którym były książki?
O co pokłóciły się książki?
Kto pomógł rozwiązać problem?
Co zrobiła księga z bajkami, by pogodzić książki?
Popatrzcie na ilustrację w książce:
Co można robić w bibliotece?
Jak należy zachowywać się w bibliotece?
Po rozmowie dzieci wykonują kolejne ćwiczenia w Cz 64–65
„Książki na półkach” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4.2.
Potrzebne będą 2 półki
- Dziecko układa na półce osiem książek, jedną obok drugiej - małe i duże:
Dziecko wykonuje kolejne polecenia rodzica:
- Policz głośno książki na półce
- Podpisz półkę właściwą liczbą (8 )
- Na drugiej półce połóż tyle samo książek, co na pierwszej
- Dołóż jedną książkę
- Ile jest książek na półce? ( 9 ) Prezentujemy liczbę 9
Dzieci opowiadają, jak wygląda, odszukują ją wśród innych liczb.
- Policz, ile jest książek małych, a ile dużych?
- Wskaż trzecią, piątą, siódmą, dziewiątą książkę
- Podpisz ją odpowiednią liczbą
Na koniec wykonują pracę w KP4.2
„ Warszawska Syrenka” – zabawy muzyczne przy piosence.
Zabawa rytmiczna – realizacja piosenki za pomocą gestodźwięków.
Dzieci słuchają lub śpiewają zwrotkę piosenki, wykonując w jednym takcie kolejne ruchy:
klaśnięcie w dłonie,
uderzenie lewą ręką w lewe udo,
uderzenie prawą ręką w prawe udo.
Podczas refrenu poruszają się krokiem walczyka:
ręce na biodrach,
krok w prawo,
dostawienie nogi lewej i wspięcie na palce,
opad na całe stopy,
krok w lewo, dostawienie prawej nogi i wspięcie na palce,
opad na całe stopy.
„Syreny” – zabawa ruchowa.
Dzieci maszerują przy rytmie marszowym.
Gdy usłyszą rytm na trzy – walczyka, zamieniają się w „syrenki”,
tzn. kładą się na brzuchu i unoszą górną część tułowia do góry.
„Plastelinowe czytanki” – zabawa manualna.
Dzieci ugniatają kawałki plasteliny, robią z nich wałeczki i starają się nadać im kształt –
najpierw liter podawanych przez rodzica, a następnie kolejnych liter
w wymyślonym przez siebie słowie.
Kolorowanki poniżej: