Poniedziałek - 4 maja
4 maja 2020
Temat tygodnia: "Kto Ty jesteś"
1. Czytanie wiersza "Ojczyzna" W. Domeradzkiego - treść i praca z wierszem- w załączniku;
2. Zabawa dydaktyczna "Co to jest Polska?" - w załączniku;
3. Zabawa słownikowa "Polska to...." - w załączniku;
4. Zabawa ruchowa "Zwiedzamy Polskę" - w załączniku;
5. Praca z KP3, 29 - dopasowywanie zdań do obrazka; - dla dzieci 6 letnich;
6. Opowiadanie lub czytanie dziecku legendy o Czechu, Lechu i Rusie - zwrócenie uwagi na pierwszą stolicę Polski-Gniezno; - treść w załączniku;
7. "Godło Polski" - prezentacja dziecku godła, omówienie jego wyglądu;
8. Praca plastyczna - "Godło Polski"; - w załączniku;
9. Obrazki stroju ludowego opolskiego - w załączniku; należy z dzieckiem omówić wygląd stroju;
10. https://www.bing.com/
( filmik edukacyjny dla dzieci o symbolach narodowych )
Wiersz „Ojczyzna”
Włodzimierz Domeradzki
Wszystko dokoła:
dom i przedszkole,
fabryczne dymy,
żelazna kolej...
Kwiaty przy oknie,
klon koło bramy,
słoneczny uśmiech kochanej mamy...
I las, co cieniem dzieci zaprasza –
wszystko to Polska, Ojczyzna nasza!
Omówienie treści wiersza z wcześniejszym wyjaśnieniem dzieciom słów trudnych:
Co to jest ojczyzna?
Jak ona wygląda?
Jak nazywa się nasza ojczyzna?
Jak nazywają się ludzie mieszkający w Polsce?
Jaki jest znak rozpoznawczy Polski?
Dlaczego należy kochać swój kraj?
„Co to jest Polska?” – zabawa dydaktyczna
Należy dziecku zaprezentować mapę konturową Polski (fizyczną lub obrazkową).
Następnie odszukać i zaznaczyć na mapie swoją miejscowość,
miasta położone najbliżej miejsca zamieszkania.
Odczytać napis: To mapa Polski (poniżej)
Zwrócenie uwagi na wielką literę na początku nazwy państwa.
To mapa Polski
„Polska to…” – zabawa słownikowa (zdania poniżej).
Prezentujemy dziecku początek zdania; dziecko próbuje je odczytać i dokończyć:
Polska to…,
Polska to miasta i wsie.
Polska jest…,
Stolica Polski to…,
Tatry to….,
Wisła to…,
Bałtyk to….
„Zwiedzamy Polskę” – opowieść ruchowa.
Dzieci poruszają się w dowolnym rytmie podanym przez rodzica – ( stukamy, klaszczemy).
Na przerwę mówimy dziecku, że teraz znajdujemy się np. w górach,
a dzieci naśladują czynności, jakie tam można wykonywać
(np. jazda na nartach, wspinanie się ).
Na hasło: Jesteśmy nad morzem,
dziecko naśladuje czynności, które można wykonywać nad morzem
Legenda o Czechu, Lechu i Rusie Beata Gawrońska
Dawno temu, gdy w Europie dopiero powstawały państwa, trzej bracia Słowianie: Lech, Czech i Rus, wędrowali po wielkim terytorium między dwiema rzekami: Odrą i Dnieprem. Lech, Czech i Rus nie byli zwykłymi braćmi – byli wodzami swoich plemion, i wędrowali ze swoimi ludami, szukając miejsca, w którym mogliby osiąść. Przemierzali wielkie połacie pól i lasów. Wędrowali wśród leśnych ostępów, pomiędzy korytami wielkich rzek, wśród pięknych jezior. Nie była to łatwa podróż – musieli się mierzyć z dziką przyrodą i niebezpieczną leśną zwierzyną. Bracia jednak wiedzieli, że są odpowiedzialni za swoje plemiona, więc muszą znaleźć bezpieczne miejsce, które zapewni ich ludziom możliwość rozwoju. Czekali więc na szczególne znaki, które mogły im podpowiedzieć najwłaściwszy z możliwych wyborów. Pewnego razu bracia zatrzymali się na pięknej polanie w pobliżu jeziora. Usiedli pod prastarym, rozłożystym, wielkim dębem. Odpoczywali w cieniu wielkiego drzewa i rozprawiali o swej wędrówce. Nagle ich oczom ukazał się piękny, dostojny ptak, który patrzył na nich ze swojego gniazda groźnym, przenikliwym spojrzeniem. Tak zachwycającego ptaka – dumnego i wielkiego – jeszcze nie widzieli – był to orzeł biały. Lech, śledząc spojrzenie ptaka, wstał i rozejrzał się po okolicy – rzeczywiście było na co patrzeć, nie dziwił go teraz zadumany wzrok króla przestworzy… tak, to z pewnością było królestwo białego orła, a skoro wybrał sobie tu dom, to musi to być znak, na który on, Lech, tak długo czekał! Nie mógł się mylić – postanowił, że zostanie tu wraz ze swoim ludem. Czech i Rus ze zrozumieniem przyjęli słowa brata. Pogodzili się z jego decyzją, bo wiedzieli, że prędzej czy później każdy z nich pójdzie swoją drogą. Czech po krótkim namyśle wybrał drogę na południe, Rus postanowił udać się na wschód. Lech wiedział, że dokonał dobrego wyboru! Jego gród stawał się coraz większy, piękniał, przybywało w nim domostw, dookoła grodu wił się obronny mur. Gród przypominał wielkie gniazdo gościnnego orła, dlatego miejsce to nazwano Gnieznem. Wiele lat później Gniezno zostało pierwszą stolicą Polski, a dumny orzeł, który był dla Lecha dobrym znakiem, stał się symbolem Polski, o którym do dziś przypomina nam państwowe godło.
Omówienie treści legendy.
Szczególne zwrócenie uwagi na pierwszą stolicę Polski – Gniezno.
Wyszukanie Gniezna na mapie Polski.
Prezentacja godła państwowego ze szczególnym zwróceniem uwagi na kolorystykę.
Poniżej napis „godło” – do przeczytania całościowego.
Dziecko może też powiedzieć słowo godło głoskami:
g o d ł o
Zabawa plastyczna „Godło”
(poniżej)
Zadaniem dziecka jest pokolorowanie godła wg wzoru.
Następnie rodzic ma pociąć na części obrazek, pomieszać części,
a dziecko ma złożyć obrazek w całość i nakleić na kartkę.
Omów stroje ludowe: