Poniedziałek - 20 kwietnia
Poniedziałek 20 kwietnia 2020
Temat tygodnia: "Praca rolnika"
1. Słuchanie piosenki „Stary Donald farmę miał” – zabawa ruchowa ortofoniczna przy piosence.
Dzieci słuchają piosenki, wymieniają zwierzęta w niej występujące, naśladują je ruchem i głosem.
2. Rozwiązywanie rebusów – w załączniku;
3. Praca z KP 3.25 – dla dzieci 6 letnich - cięcie i składanie obrazka wiejskiej zagrody;
4. Słuchanie wiersza „Na podwórku” - treść i praca z wierszem w załączniku;
5. Zabawa ruchowo – naśladowcza „Praca rolnika” - opis zabawy w załączniku;
6. „Co robi rolnik” - ćwiczenia w czytaniu – w załączniku;
7. Zabawa matematyczna „W zagrodzie” - doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 8 - w załączniku;
Rebus
Przygotowujemy obrazki: rakiety, oka, lalki, nuty, igły, kota. - (do wydruku poniżej.)
Układamy je na dywanie w takiej kolejności j/w i wyjaśniamy,
że pierwsze głoski z tych wyrazów będą rozwiązaniem naszego rebusu.
Dzieci najpierw dokonują analizy i syntezy słuchowej - mówią poszczególne nazwy obrazków głoskami np. r-a-k-i-e-t-a; mówią, co słyszą na początku słowa „rakieta” -„r”.
Podobnie postępujemy z pozostałymi nazwami obrazków.
Rozwiązaniem rebusa będzie słowo – ROLNIK.
Wiersz „Na podwórku zamieszanie”
Na podwórku zamieszanie, Każdy czeka na śniadanie,
Głodny kot na płot się drapie, a gospodarz smacznie chrapie.
Gospodarzu, wstawać pora, Karmić kury i indora,
Nieść do stajni sianko świeże, A nie w łóżku sobie leżeć!
Pieje kogut kukuryku! Nie ma ziarna dziś w kurniku!
Krowa muczy, kwiczy prosię: Ktoś tu ma nas wszystkich w nosie.
Gospodarzu, wstawać pora, Karmić kury i indora,
Nieść do stajni sianko świeże, A nie w łóżku sobie leżeć!
Gdy gospodarz to usłyszał, Krzyknął: spokój, krzyknął: cisza,
Fantastyczny sen dziś miałem, Więc przerywać go nie chciałem.
Gospodarzu, wstawać pora, Karmić kury i indora,
Nieść do stajni sianko świeże, A nie w łóżku sobie leżeć!
Rozmowa z dzieckiem dotycząca treści wiersza:
O kim był ten wiersz?
Co robił gospodarz, a co powinien robić?
Jakie zwierzęta budziły gospodarza?
Jakie inne prace wykonuje rolnik?
Rodzic prowadzi dzieci do wniosku,
że rolnik produkuje żywność: hoduje zwierzęta i uprawia rośliny.
Zabawa ruchowo-naśladowcza „Praca rolnika”
- dzieci naśladują ruchem czynności, które są wymieniane w opowiadaniu poniżej.
(czyta rodzic).
W wiejskiej zagrodzie praca wre od świtu.
Gospodarz skoro świt wstał, by zająć się zwierzętami.
Najpierw wszedł do chlewika, gdzie w wielkich kotłach mieszał paszę dla świnek, nalewał wodę do zbiorników i poidełek.
Wielkimi widłami poprzenosił do boksów belki słomy i siana.
Następnie poszedł do stajni, gdzie wsypał owies dla koni i oczywiście nalał wodę do zbiorników.
Nanosił również z kopy obok – świeżego siana.
Na koniec poszedł do obory, gdzie czekały na niego już krowy.
Stały i muczały, a on najpierw nakarmił je i wziął się do dojenia.
Trzeba było dojść do każdej i na małym stołeczku usiąść obok niej.
Obiema rękoma chwycił wymiona i zaczął doić krowę.
Do wiaderka zaczęło płynąć ciepłe mleko.
Następnie gospodarz zjadł szybko śniadanie i wyprowadził z garażu traktor.
Doczepił do niego pług i wyruszył w pole.
Tam zaorał i zbronował całe pole równiutko, rządek przy rządku.
Następnie w wielkie wiadro wsypał ziarno i zaczął siać – chodząc po polu w jedną i drugą stronę.
Przyjechał do domu, zjadł obiad i wyszedł do stodoły, gdzie musiał poprzestawiać z miejsca na miejsce bardzo ciężkie worki z paszą dla zwierząt.
Zaczęło zmierzchać, znowu doglądał swój dobytek: krowy, konie, świnki, kury oraz kaczki.
Wieczorem po kolacji mógł nareszcie odpocząć.
Ćwiczenia w czytaniu:
„Co robi rolnik?” – ćwiczenia w czytaniu, zabawa słownikowa.
Przygotowujemy napisy- poniżej:
Co robi rolnik?
Rolnik od rana… Rolnik dba o… Praca rolnika jest…
„W zagrodzie” – zabawa matematyczna.
Przygotowujemy dla dziecka liczmany, kartki A4, cyfry, znak = oraz literę „i”
( do wydruku i wycięcia,poniżej).
Arkusz z cyframi wydrukować kilka razy.(4, 5 )
Po wycięciu cyfr i znaków pomieszać je.
Dziecko samodzielnie wyszukuje odpowiednie cyfry i znaki i literkę i.
Odczytujemy treść zadania.
Dzieci mają na kartce ułożyć odpowiednią liczbę liczmanów i podpisać zadanie za pomocą cyfr i znaków.
Przykładowe zadania:
1. W zagrodzie są: 3 świnki, 2 krowy i 2 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?
(3 i 2i 2= 7)
2. W kurniku mieszkają: 3 kury, 1 kogut, 4 kaczki. Ile ptaków mieszka w kurniku?
(3 i 1 i 4 =8)
3. Koło domu chodzą: 2 czarne koty, 2 rude koty, 3 koty w prążki i 1 biały.
Ile kotów chodzi koło domu?
4. W oborze są: 4 cielątka i 2 krowy. Ile zwierząt mieszka w oborze?
5. Na podwórku stoi: 1 traktor, 4 przyczepy, 2 kombajny. Ile maszyn jest na podwórku?
i i i i i i i
= = = = = = =
1 2 3 4 5 6 7 8